Driftsmeldinger
Her finner du driftstatus på nettbank, mobilbank og kortsystemer.
Hvis du oppdager feil som ikke er listet her, ber vi deg sende oss en e-post.
Her finner du driftstatus på nettbank, mobilbank og kortsystemer.
Hvis du oppdager feil som ikke er listet her, ber vi deg sende oss en e-post.
Her finner du kjente driftsmeldinger. Hvis du oppdager andre feil så ta kontakt med oss.
Vår datasentral har en feil i tolkningen av Telepay-filer, som vi holder på å rette til neste release av nettbanken i november. Hvis mottakerens postnummer og by ikke er angitt, oppstår det en teknisk feil.
Inntil feilen blir rettet hos, kan du omgå feilen på én av to måter:
Mulig årsak:
-En av de obligatoriske feltene er ikke fylt ut eller feilutfylt
-Ikke alle spesialtegn godkjennes av den internasjonale SWIFT-standard som brukes av alle banker for å overføre mellom land. Hvis du har lagret mottakere i gammel nettbank med disse tegnene, må disse endres først i mottakerregisteret. Hvis ikke får du ikke gjennomført betalingen. Det er en feil som gjør at du ikke får varsel om feil bruk av ugyldige tegn når mottakeren er lagret i gammel nettbank. Gå til Meny – Betalinger – Mine mottakere og velg fanen Utland. Der kan du endre mottakeren. Denne feilen vil bli rettet i senere versjon av nettbank.
Ikke alle spesialtegn godkjennes av den internasjonale SWIFT-standard som brukes av alle banker for å overføre mellom land. Det er derfor ikke noe vi kan endre på.
Godkjente tegn i SWIFT: abcdefghijklmnopqrstuvwxyz ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ 0123456789 /-?:().,’+ og mellomrom.
Hvis du har lagret mottakere i gammel nettbank med disse tegnene, må disse endres først i mottakerregisteret. Hvis ikke får du ikke gjennomført betalingen. Det er en feil som gjør at du ikke får varsel om feil bruk av ugyldige tegn når mottakeren er lagret i gammel nettbank. Gå til Meny – Betalinger – Mine mottakere og velg fanen Utland. Der kan du endre mottakeren. Denne feilen vil bli rettet i senere versjon av nettbank.
Hvis du fyller ut en av disse feltene, men ikke begge, kan det komme en feilmelding med «Beklager, teknisk feil». Denne feilen vil bli rettet i senere versjon av nettbank slik at feilmeldingen blir riktig.
Hvis du bruker Vipps med Culturakortet til netthandel og har problemer med at det ikke fungerer, ber vi deg om å slette kortet og legge det til på nytt.