Hva er forskjellen på mote og moderne?
Arne Øgaard / HEKNE
Publisert: 30/09/2021
Moderne er motsetning til gammeldags, men de som er opptatt av bærekraftig mote, vil at produktene skal være tidløse.
Klesindustrien og de store kjedene er avhengig av at motene skifter slik at de stadig kan selge noe nytt. De reklamerer med at en må kjøpe sesongens og årets nye farger og fasonger og appellerer til folks angst for å være umoderne. Jeg jobbet en gang på en offentlig ungdomsskole hvor elevene hadde mye moro av at jeg gikk med noe så gammeldags som sandaler, men for ikke så lenge siden fikk jeg høre at jeg var moderne da jeg tok i bruk min fars gamle, men lite brukte joggesko. Jeg har derfor levd etter mottoet, «bruk klærne lenge nok, så blir de moderne igjen». Men for mange barn og unge har ikke dette vært mulig, fordi det har medført mobbing og utestenging. Vi har fått et slags klestyranni, som også har slått ut på veskefronten, hvor det å eie en kostbar veske av et spesielt merke har blitt et statussymbol. Det finnes heldigvis mottrender. Folk som går til Fretex og andre bruktbutikker og setter sammen gamle klær på nye og spennende måter. Men dette skjer ikke i påfallende stor grad.
Vi mennesker er kreative, vi liker å skape noe nytt og vakkert, og smaken for det vakre er i stadig forandring. Den kan veksle mellom alt fra det pompøse til det enkle og stilrene. Det er derfor forståelig at det finnes mennesker som vil designe nye klær. De bidrar jo til å bringe kunsten inn i hverdagen og kan berike våre liv. Men ganske mange av disse kunstnerne er også miljøbevisste og opptatt av rettferdige arbeidsforhold.
Just Fashion
Daglig leder i JF Curated/Just Fashion, Marte Djupesland forteller at de både arbeider med egenproduksjon og også som formidler av andre strengt kuraterte små til mellomstore bedrifter med bevisst bærekraftig produksjon. Under deres paraply er til nå 53 designere fra hele verden kartlagt innenfor deres eget bærekraftige sirkulærkart. Dette stiller krav til hele designernes verdikjede, fra råvare til ferdig produkt. I kartleggingsprosessen av designerne er det vesentlig med transparens og intensjon, det vil si at de er mer opptatt av å få ærlige detaljer som forteller om designernes unike engasjement for det de produserer, framfor betalte sertifiseringer. De mener at gjennom dette detaljerte lappeteppet av produsenter, leverandører og underleverandører viser designerne virkelig hvordan og ikke minst hvorfor de gjør det de gjør.
For forbrukerne blir dette vist og fortalt via symboler og dypere etisk informasjon på deres Just Fasion´s nettsider. De er opptatt av at ingenting er sort og hvitt, at ingen blir bærekraftige og stopper der. Det er en konstant og pågående prosess mot noe bedre, og de er opptatt av at med vekst kommer ansvar. De mener også at det aller viktigste er kvalitet. Å skape bærekraftige designprodukter som ikke varer, er ikke bærekraftig overhodet. Å jobbe for en kvalitetsheving av alt vi kjøper er en viktig del av veien mot en mer bærekraftig framtid. Skal et bærekraftig produkt koste det samme som andre produkter på markedet, betyr det som oftest at man må opp i volum, noe som igjen undergraver bærekraften.
Et norsk eksempel
Klesmerket HEKNE er en av de norske deltagerne i paraplyen over og regner seg som en del av slow fashion industrien. Det eies og driver av Anja Birgitte Daatland Hekne og Siglinde Maria Lunde, og de jobber for å gjøre moteindustrien mer bærekraftig. Det viktigste satsningsområdet er materialene de velger til klesplaggene. De bruker kun økologiske, resirkulerte og naturlige stoffer og garn, og mesteparten av stoffene er GOTS-sertifiserte. Sammen med klassisk og tidløs design bidrar høy materialkvalitet til at plaggene varer, og slik ønsker de å senke tempoet i bruk- og kast-kulturen som preger klesbransjen. Som en følge av dette følger ikke HEKNE sesonger og selger heller ikke ut varebeholdningen til reduserte priser. De kvalitetssikrer fabrikkene de samarbeider med for å vite at arbeidernes rettigheter og helse er ivaretatt.
HEKNE har også to konsepter for å bidra til økt gjenbruk: Retur og Ombruk, hvor man henholdsvis returnerer brukte HEKNE-klær, altså en panteordning, og man kan kjøpe brukte HEKNE-plagg til redusert pris. Mer om GOTS-sertifisering og deres samarbeidsbedrifter kan en lese på Heknes nettsider..
Undertøy
I den tredje utgaven av Pengevirke i 2015 skrev vi om den danske produsenten Underprotection og det norske selskapet Vera og William. Begge har gjennom mange år arbeidet seg sakte opp til å bli anerkjent rundt om i verden. Vera og William påpeker at deres produkter kan brukes både over og under til hverdag og fest, og de har fortsatt som målsetting å skape autentiske plagg fra en glemt tid. En tid da moderasjon og måtehold var nødvendig, men også da klær var ment til å vare. Vakre plagg som man blir glad i vil bli tatt vare på. Du kan finne produktene i undertøyskuffen til miljøentusiaster, men også hos andre som er bevisst på kvalitet og utførelse. Produksjonen skjer av økologisk fremstilte råvarer i en miljøsertifisert verdikjede i Nord-Italia. Grunnleggeren Anne Cecilie Rinde har stor tro på at mindre uavhengige merker kan bidra til å gjøre en forskjell: «Jeg ønsker å finne tilbake til gleden og verdigheten i et ærlig og godt håndarbeid. Ved å bremse det hele ned, skape fra hjertet, tilføre dybde og nå ut til forbrukerne slik at de virkelig kan ta et valg».
Produktene selges i en rekke norske butikker, mer informasjon finnes på Vera og Williams nettsider..