Hva skal vi kle oss med etter oljen?
Arne Øgaard
Publisert: 30/09/2021
Alle kunststoffene vil heldigvis forsvinne og dermed også mye av nanoplasten i havet. Men med mindre import må vi basere mere av klærne på norske fibre.
«Bæ, bæ lille lam» ga klær til hele familien, men sauen rydder også landskap, utnytter utmarksbeiter og gir oss kjøtt. Ull er et enestående materiale, som holder oss varme, suger opp fuktighet, og det renser seg selv ved lufting. Det er mange sauer i Norge, men norsk ull har i de siste årene blitt lite utnyttet.
Lofoten Wool
Kunsthåndverker Ragnhild Lie ønsket å endre denne utviklingen, og i 2014 startet hun Lofoten Wool. På gården samler de sammen ull fra ulike saueraser, norsk kvit sau på Røst og Vestvågøya, og villsau og spælsauer lokalt i Lofoten. Villsauen er lett å holde fordi den har beholdt en del sunne instinkter. Fra hele Nord-Norge får de svart ull fra sauer, som egentlig er hvite, men som fødes som sorte får. De plantefarger med indigo, krapprot, cochenille og reinfann, som de samler inn i naturen. De er opptatt av å ivareta gamle håndverk og formidle dem videre. Ragnhild Lie samarbeider med Solveig Elton Jacobsen, som er utdannet motedesigner.
Ulla blir sortert lokalt og sendt med hurtigruta til Hillesvåg Ullvarefabrikk, der den vaskes, kardes og spinnes. Ullgarnet blir til håndstrikkede gensere og andre plagg, som lokale strikkere lager på bestilling. De har også vevet en del av garnet til lekre ullstoffer i egen design på Krivivev.
Det blir skjerf, sjal, pledd, møbelstoffer, gardinstoffer. I det små har de nå også begynt å sy klær av noen av stoffene og vil utvikle seg videre i den retningen. På gården har de utsalg på låven, og her kan kundene se sauene som har gitt ulla til de robuste genserne av raggsokkgarn.
Sauene slaktes på slakteriet, som ligger 10 min unna, og kjøttet selges som pinnekjøtt, leverpostei, bog, lår, rygg, ribbe osv. Lykkelig kjøtt som smaker svært godt! De tar også vare på fettet disse sauene samler rundt nyrene og lager såpe av det, og blander inn einer, tang og bjørk.
Les mer om Lofoten Wool på deres nettsider.
Naturfarget ull på Møre
En ganske nystartet virksomhet er Tingvoll Ull, som skal bruke norsk ull som råvare i sin helnorske verdikjede og fortelle historien rundt produktene knyttet til landbruk, kulturlandskap, bygdeliv, bærekraft, rein natur og norsk kulturarv.
De ønsker å være et alternativ til den tradisjonelle tekstilindustrien og har tatt noen viktige valg: Ulla reiser ikke langt. Den kommer fra norske sauer. Vasket, spunnet og strikket i Norge. Dette garnet kommer fra sauer i Midt-Norge, spunnet på Selbu Spinneri. Naturfarget ull blir lite utnyttet i dag, men denne ressursen ønsker de å foredle. Bare sauenes egne farger brukes. De begrunner dette slik: «Da slipper vi å farge garnet, en av de mest miljøbelastende prosessene i produksjon av klær. Dette er reine naturprodukt. Det aller meste av ting vi kjøper ender opp som søppel. Våre produkter er et unntak. Når de er utslitte, kan de legges rett på komposthaugen. De går i sin helhet tilbake til naturen.
Vi lager ullprodukter med basis i vår natur og tradisjon, som styrker vår identitet. Bruk av norsk ull støtter opp om norske bønder og gir viktige arbeidsplasser på bygda. Sauene går på beite hele sommeren, og i tillegg til ull og kjøtt gir de oss et vakkert landskap. Beitedyr er også viktige for mange arter som lever i kulturlandskapet. Om lag en fjerdedel av alle rødlisteartene er avhengig av beitedyr. Vi samarbeider med lokale håndverksbedrifter og kjøper tjenester lokalt så langt det lar seg gjøre. Vår aktivitet skaper nytt liv i gamle gårdsbygninger.
Les mer om Tingvoll Ull på deres nettsider.
Ung ulldesigner
Elisabeth Stray Pedersen er en norsk designer og gründer som i 2015 fikk muligheten til å overta den 65 år gamle historisk norske merkevaren og produksjonsbedriften Lillunn. Bedriften har over generasjoner vært familieeid, og er som merkevare kjent for ikoniske pleddkåper. Merkevaren ESP ble skapt for å nå en yngre mer kontemporær konsumentgruppe. Tross sin unge alder har Elisabeth solid erfaring fra norsk og internasjonal mote- og tekstilindustri. Hennes engasjement for bærekraftige produkter og lokal produksjon var grunnleggende verdier i valget om å overta virksomheten. I 2019 mottok hun den anerkjente prisen, Jakobsprisen, for sitt arbeid med ESP og lokal produksjon. Elisabeth representerer et generasjonsskifte, som med nye øyne ser muligheten i å løfte norsk tekstilhistorie inn i en ny tidsalder. Norge og verden er i omveltning, og det skaper muligheter for nytenkning, redefinering og innovasjon. Norsk tekstilproduksjon forsvant i stor grad som følge av globaliseringen. Nå gjør effekten av markedsendringer, industriell omstilling og ny teknologi det på nytt relevant å satse på nasjonal produksjon og verdikjede. ESP spesialiserer seg i ullkåper, jakker og skjerf. Ulla de benytter er den fineste norske lammeulla fra Rygja-sauen som har gått fritt i fjellene rundt Gol. Denne er Cradle 2 cradle- og Svanemerket-sertifisert, og stoffene er Woolmark-sertifisert. Merket selger til utvalgte forhandlere i Norge og Japan og har det siste året vært publisert i blant andre amerikanske og japanske Vogue.
Les mer om ESP på deres nettsider.
Selv om vi styrker det norske, vil vi fortsatt leve i en global økonomi.
Det finnes en rekke bedrifter som arbeider med importull som også bestreber seg på høy kvalitet, gode livsbetingelser for sauene og etiske riktige arbeidsforhold. Den importerte merinoulla kan egne seg best til kroppsnære plagg, så derfor baserer We norwegians fra Voss seg på merionull fra Australia og New Zealand. Merinoull er også sentralt hos Devold.
Det samme gjelder også Ullvang-produktene, men her brukes det også noe norsk ull.